Velkommen til Amalieparken

I huset er vi fire teams, der hver rummer en vuggestuegruppe og en børnehavegruppe:

• Lilla team med Larver der bliver til Sommerfugle
  • Grønt team med Haletudser der bliver til Frøer
  • Blåt team med Ællinger der bliver til Svaner
  • Orange team med Grislinge der bliver til Pindsvin

Sunde fællesskaber

Vi arbejder efter at skabe sunde fællesskaber, hvor alle børn har mulighed for at deltage ud fra den enkeltes udvikling. Det vil sige, at vi har børn med mange forskellige behov. Vi arbejder derfor meget konkret med at sikre, at alle børn har mulighed for at deltage i relevante og lærende fællesskaber.
For at skabe de bedste forståelser for vores børn, er samspillet mellem forældre og personale af stor vigtighed. Vi arbejder derfor kontinuerligt på, at afstemme forventninger og viden.
Når I starter i Amalieparken, vil I efter ca. 3 mdr blive inviteret til en samtale, der har til formål at fokusere vores vigtige samarbejde.
En gang årligt tilbydes alle børn en trivselssamtale, hvor det er vigtigt, at begge forældre deltager.

Plads til læring

For at sikre, at alle børn har de muligheder for læring, som deres udvikling kræver, er vores hus indrettet med mange små fordybelsesrum ud fra tanken om rum i rum. De to store fællesrum har forskellige funktioner, som værksted, konstruktionslegested og rollelegested. Vi har også indrettet et sprogrum, hvor vi bl.a. arbejder med dialogisk oplæsning, ligesom vi har en ”gymnastiksal”.
Vores legeplads er indrettet efter samme princip, nemlig mange forskellige hjørner og kroge til forskellige aktiviteter. Den kan benyttes af jer, uden for instituionens åbningstid.
For at sikre børnenes muligheder for læring ændrer huset sig efter de behov vi ser i børnegruppen. I vil derfor opleve at der i perioder omrokeres blandt personalet, samt at der i perioder ændres på indretningen.

Kontaktperson

I får en fast voksen som kontaktperson. Det er med kontaktpersonen, I aftaler hvordan indkøringen skal foregå. Vi laver altid individuelle aftaler, for at sike den bedste inkøring for netop jeres barn. Derfor er det vigtigt, at vi bruger tid på at afstemme forventninger.
Sukker og sko
Når I starter i Amalieparken forventer vi, at barnet har regntøj, skiftetøj og indesko med til jeres barn. Dette for at sikre børnenes deltagelse i dagens aktiviteter.
Vi er en sukkerfri institution (med enkelte undtagelser som vores traditioner og pædagogiske aktiviteter).
I skal vaske hænder med jeres barn når I kommer. Dette gør vi for at mindske de bakterier, der kommer ind i huset. Gulvene er vores legeplads og fordybelsesrum og derfor er vi et skofrit hus. Det vil sige, at vi kun har sko på i garderoberne og på legepladsen. I har mulighed for at låne sutsko når I afleverer eller henter.

Madmodige børn

Vi arbejder på at inddrage vores børn i forberedelsen af maden, så vi får madmodige børn. Og den mad børnene får er selvproduceret og stort set økologisk. Vi har opnået sølvmærket i økologi hvilket vil sige at vi har 60-90% økologi. Følg køkkenet på instagram, under Amalieparken.
Der er varm mad tre gange om ugen og ”smørselv” eller ”gnavedage” de to sidste.

Sygdom

Vi følger sundhedstyrelsen anbefalinger omkring sygdom (kan læses på børneintra). Børn ringes kun hjem, når det er vores vurdering, at de ikke trives i den dagligdag, vi kan tilbyde eller det ikke er forsvarligt for barnet at være her.
Alle børn der går i daginstitution bygger deres immunforsvar op. Som hovedregel måler vi ikke barnets temperatur, men vurderer om barnets almene tilstand gør, at det kan deltage i dagens gang. Man kan opleve, at ens barn virker frisk, når man kommer hjem. Det er fordi hjemmet er en hel anden ramme end den, vi har i en daginstitution, hvor der både er mange indtryk og mange ydre stimuli.

Spørg, spørg, spørg….

Når I starter i vores hus, er der mange nye ting og rutiner, der skal læres. Det er ikke alle, vi får sagt højt, og vi opfordrer jer derfor til at spørge om de ting, I ikke forstår eller undres over.
Det er vigtigt at vi er i dialog med jer hele tiden – for det at have barn i Amalieparken er en fælles opgave mellem os og jer.
Vi glæder os til at lære jer at kende og ser frem til vores nye samarbejde!

/Personalet i Amalieparken