Amalieparkens pædagogiske læreplan tager udgangspunkt i vores værdigrundlag og i Dagtilbudslovens § 7 og § 8, og bygger dermed på et grundlag omhandlende at fremme børns trivsel, læring, sundhed, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende og hvor der prioriteres et fokus på børns medbestemmelse, medansvar samt forståelse for og oplevelse med og af demokrati.
Amalieparkens pædagogiske læreplan finder du nedenfor:
1. Pædagogisk profil
Amalieparken er en integreret daginstitution med plads til ca. 150 børn. Amalieparken er en del af Distrikt Syd i Vallensbæk Kommune, sammen med daginstitutionerne Nøddeboparken og Mejsebo samt Egholmskolen. Vi er fysisk inddelt i 2 etager med vuggestuegrupper og børnehavegrupper på begge etager.
I Amalieparken arbejder vi i teams, hvor en vuggestuegruppe og en børnehavegruppe udgør et team. Pædagogisk indgår teamet i et forpligtende samarbejde, som sikrer den bedst mulige brobygning i overgangen mellem vuggestue og børnehave. Vi har valgt denne struktur for at skabe et læringsmiljø præget af nærhed, tryghed og genkendelighed for alle børn og forældre. Der er 4 teams i alt, 2 teams på hver etage. Vi har fordelt os således, at der i hver ende af huset, både oppe og nede, er indgange og garderober til hvert team.
Formålet med den styrkede pædagogiske læreplan i Amalieparken er at udfolde og vise eksempler på det pædagogiske arbejde i vores hverdag. Vores læreplan er bygget op igennem korte beskrivelser af centrale begreber og temaer, og indeholder eksempler omhandlende mål for børnenes læringsmiljø, mål for de voksnes arbejde samt hvordan vi gør i praksis. Læreplanen er udarbejdet på en pædagogisk lørdag hvor alle medarbejdere i grupper fik lov til at forholde sig til de 6 temaer, efterfølgende blev det grupperne havde skrevet samlet af husets to kordinerende. I arbejdet med at skulle tilpasse læreplanen til den nye styrkede pædagogiske læreplan har vi på pædagogiske møder sammen behandlet det pædagogiske grundlag. Derudover bliver det pædagogiske grundlag langsomt behandlet og gjort aktuelt i vores arbejde gennem en proces løbende over de næste 2 år der skal styrke vores evalueringskultur. Bestyrelsen har løbende været inde over processen i forhold til både at kommentere på indholdet, hjælpe os med hvordan det skrevne bliver forstået osv.
Som indledning er det vigtigt at nævne, at vi i Amalieparken er optaget samarbejde på tværs i huset. Dette er vigtigt for os at have fokus på fordi vi med 8 individuelle stuer hurtigt kan komme til at trække i hver vores retning og det er vigtigt for os at fremstå som et helt hus. Desuden er vi optaget af pædagogik, som noget der foregår gennem hele dagen, og at alle situationer rummer perspektiver og nuancer fra den nye styrkede læreplan beskrevet i dagtilbudsloven.
2. Pædagogisk grundlag
I Amalieparken vil vi noget med vores børn. Sammen med den filosofi og det fælles pædagogiske grundlag, følger her en beskrivelse af vores målsætninger for, hvordan vi arbejder med børnesyn, børnenes dannelse, leg, læring og børnefællesskaber.
Børnefællesskaber
Venner er vigtige, uanset størrelse. At indgå og deltage aktivt i børnefællesskaber har stor betydning for oplevelsen af udvikling, trivsel, dannelse og læring. I Amalieparken har vi derfor et mål for læringsmiljøet om at sikre, at alle børn føler sig inkluderet og værdsat i de fællesskaber, de bevæger sig i. Personalet har derfor et mål om at sikre børnene mulighed for etableringen af selvorganiserede børnefællesskaber i vores læringsmiljøer, hvor børnene får en oplevelse af at indgå og deltage aktivt i fællesskaber, uden direkte voksendeltagelse, for at opleve mening, autonomi og trivsel.
Dette gør vi i Amalieparken ved eksempelvis at acceptere, når grupper af børn ønsker at lege alene i børnefællesskaber. De voksnes rolle er derfor ikke altid at sætte aktiviteter i gang med alle børnene, men at give børnene plads til selv at iscenesætte en leg med deres venner. Et mål for personalet er endvidere her at sikre, at de børn, som får afslag på at deltage i en leg, bliver samlet op og inkluderet i andre betydningsfulde fællesskaber.
Barnesyn
I Amalieparken har vi et barnesyn, hvor det at være barn har værdi i sig selv. Vi betragter børn som selvstændige og kompetente individer. Derfor har vi et mål for læringsmiljøet om at børnene oplever sig som individer og ikke kun som en gruppe.
I børnehavegrupperne har personalet derfor et mål om at få sagt ordentligt goddag og farvel til alle børnene hver dag. Vi er opmærksomme på, at det ikke er nok bare at sige hej ind på stuen, men at vi voksne går ned i børnehøjde og hilser på så mange som muligt på en personlig og nærværende måde. Om eftermiddagen, når vi siger farvel, er vi ligeledes bevidste om at få alle gjort opmærksomme på, at vi går hjem. Dermed får vi skabt tryghed for børnene i den overleveringssituation, de står overfor.
Vores vuggestuepersonale har ligeledes et mål om at skabe et læringsmiljø, hvor børnene oplever anerkendelse og får lov til at mærke den følelse, de er i. Dette bidrager til selvstændighed og alsidig udvikling. Derfor arbejder personalet eksempelvis ud fra målet om at møde børnene i den følelsesmæssige tilstand, de er i. Personalet er endvidere særligt opmærksomme på at spejle børnenes følelser, så børnene føler sig forstået af en omsorgsfuld og nærværende voksen. Om det er trøst i en afleveringssituation eller smil i en legesituation, så møder vi dem gensidigt i følelsen med vores forståelse, gestik og sproglige italesættelse.
Desuden er vi meget opmærksomme på børnenes egne initiativer og det der optager dem i hverdagens små øjeblikke. I Amalieparken er det derfor et mål for personalet at give sig tid til at følge børnenes spor og inddrage deres interesser og perspektiver i det planlagte pædagogiske arbejde. Vi planlægger i løbet af 2023 at arbejde med børneperspektiver og børns perspektiver som genstand for vores evalueringsarbejde.
Dannelse
Som en stor del af vores pædagogiske fundament står børnenes dannelse. Vi har som mål for børnenes læringsmiljø, at samfundets demokratiske værdier og ligeværdige menneskesyn, skal forankres i børnene. Vi opfatter dermed dannelse som en rettesnor for børnenes handlinger i omgivelserne omkring dem, samtidig med at børnenes egen opfattelse af verden lyttes til og anerkendes. Vi har derfor et mål for personalet om at invitere børnene til at være en medskabende del af hverdagens mange fælles aktiviteter og give børnene mulighed for at øve indflydelse på deres omgivelser.
For at nå dette mål for læringsmiljøet bruger personalet samlingssituationerne til at få fokus på børnenes medbestemmelse og perspektiver, både på indhold af samlingen, men også på indhold af dagen. Personalet er derfor opmærksomme på, at børnene bl.a. lærer at lytte til hinandens perspektiver, øver sig i at give plads til hinanden og at alle, også de stille, bliver modige nok til at fortælle om noget vigtigt. Personalet bruger endvidere børnenes udsagn til at gribe fat i og invitere dem til dialog om emner som f.eks. køn, alder, kulturel forskellighed og lign.
Vi inviterer børnene til at være en del af hverdagens mange aktiviteter ved at personalet inddrager børnene i de rutinemæssige opgaver på det niveau, børnene kan, så de oplever at medvirke i og have indflydelse på udformningen af dagligdagen. De voksne giver derfor f.eks. børnene kosten, så de kan deltage i oprydningen og andre remedier til deltagelse i alle former for daglige rutiner.
I 2023 kommer vi desuden til at arbejde med temaet børn som verdensborgere der netop handler om at danne vores børn til mennesker og deltagere i det samfund og den verden der omgiver dem.
Læring
Børnenes læring er en central del af hverdagen i Amalieparken, og vores mål for læringsmiljøet er at børnene oplever læring i alle hverdagens øjeblikke. Det pædagogiske personale har derfor som mål at skabe læringsmiljøer, hvor alle børnene oplever, at der er tilgængelige voksne og rum til fordybelse, og som fremmer børnenes sociale, kropslige, kognitive og følelsesmæssige læring gennem deltagelse og nærvær. Derfor har vi opsat tavler på hver etage, hvor formålet er at personalet hver dag ser på de muligheder, dagen bringer for at skabe læringsmiljøer med plads til alle børn.
Vi har ligeledes som mål for børnenes læringsmiljø, at børnene oplever de vokse som positive og engagerede rollemodeller, der er nysgerrige på barnets intentioner; tålmodige, når barnet selv vil samt tillidsfulde til at barnet kan lykkedes. Dette skaber grobund for børnenes læring. Vi har derfor som mål, at personalet er opmærksomme på at følge barnets spor og på om barnet viser engagement og glæde ved deltagelse i aktiviteter. Konkret overvejer vi kontinuerligt vores positionering (går vi bag ved, foran eller ved siden af barnet) i aktiviteten.
Leg
I Amalieparken er vi bevidste om legens mange nuancer og om, at børnenes adfærd, hensigtsmæssig eller ej, i langt de fleste tilfælde er et resultat af leg. Det er i legen, man arbejder med sin omverden, både når man inkluderer andre eller selv er på opdagelse.
Vi har i vuggestuen eksempelvis som mål for læringsmiljøet, at børnene har mulighed for fri leg, forstået som børnenes egne selvorganiserede lege, hvor vi voksne ikke er deltagende. Målet for personalet er derfor at give plads til, at børnene kan få lov at spejle sig og kopiere hinanden, hvor personalet blot er i periferien og understøtter, når behovet opstår. Derfor giver vi larm og kaos plads i dele af hverdagen, da det kan være en del af børnenes lege og derfor være meningsfyldt for dem. Ligeledes stiller vi legetøj til rådighed, uden selv at initiere legen, men lader det være op til børnene selv at udforme aktiviteten.
I børnehavegrupperne har vi som mål for børnenes læringsmiljø, at børnene har rum til at fordybe sig og mulighed for at skabe lege omkring et fælles tredje, f.eks. et stykke legetøj, et legetema eller et bestemt univers.
Målet for personalet er derfor at skabe de bedste betingelser i læringsmiljøet for udviklingen af kvalitet i børnenes leg. Dette gør vi ved aktivt at deltage i børnenes lege, indtage roller i legene og hjælpe med legeredskaber og ideer til temaer eller legeuniverser. Vi er endvidere med til at inkludere de børn i legene som selv kan have svært ved at starte eller komme ind i en leg og vi kan være med til at holde legene i gang over længere tid.
Pædagogisk læringsmiljø
I Amalieparken arbejder vi både med de fysiske læringsmiljøer og de relationelle læringsmiljøer.
Vi har et mål for vores fysiske læringsmiljø om, at det, både inde og ude, skal stimulere børnenes fantasi og kreativitet, invitere til leg og fordybelse samt skabe rum til aktive og stillesiddende aktiviteter. Målet for personalet er derfor at arbejde aktivt med at skabe ”rum i rum” og således skabe små læringsmiljøer, der inviterer til forskellige sociale fællesskaber. Konkret bruger vi rumdelere og reoler til at indrette mindre legeområder, både på stuer og i fællesarealer. Indretningen gør det dermed naturligt, at børnene er opdelt i mindre grupper og inviteres til forskellige typer af lege.
De fysiske læringsmiljøer kan være mobile, i takt med at børnene hele tiden bevæger sig rundt i forskellige kontekster. Målet for personalet er derfor at følge børnene, hvor de er, uden nødvendigvis at deltage. Konkret bevæger og placerer vi os i de fysiske læringsmiljøer, dvs. på gulvet, på gyngen, i vindueskarmen eller i legehuset, således at vi kan hjælpe og understøtte børnenes lege, som bidrager til social læring og udvikling.
I Amalieparken har vi et mål for vores relationelle læringsmiljøer om, at børnene skal opleve de voksne som nærværende og tillidsfulde samt mødes med gensidig respekt.
De pædagogiske medarbejdere har derfor som mål, kontinuerligt at have pædagogiske overvejelser om det enkelte barns, børnefællesskabets og vores egne læringsmuligheder. Vi er bevidste om, at vi med alle vores handlinger og tilrettelæggelser af dagen, aktiviteter, rutiner osv. skaber børnenes muligheder for trivsel, læring, udvikling og dannelse. Hver morgen kl. 9 har vi f.eks. morgenmøder på etagerne, der giver os mulighed for at skabe opmærksomhed på, hvordan vi fordeler os i løbet af dagen – både i rutinerne (samling, måltider, etc.) og i aktiviteter. Derudover har vi i løbet af året forskellige møder der giver os mulighed for at gå i dybden med vores læringsmiljø. Ud over de månedlige stue-teammøder har vi endvidere; Pædagogiske møder, pædagogiske lørdage, etagemøder samt børnehave- vuggestuemøder.
Vi har som mål for personalet, at de er bevidste om sondringen mellem børne- og vokseninitieret leg og vigtigheden af at være nærværende og støttende begge steder. Vi er nærværende i vores relation med barnet, bl.a. ved at lytte til barnet, rette vores kropssprog mod barnet og kigge barnet i øjnene i dialogen. Dermed skaber vi et trygt og tillidsfuldt læringsmiljø, hvor barnet har mulighed for at udtrykke og udforske egne følelser, behov, interesser og holdninger.
Samarbejde med forældrene
I Amalieparken værner vi om det gode partnerskab med forældrene, da vi anerkender betydningen af stærke relationer mellem de fællesskaber, barnet bevæger sig i. Vores udgangspunkt tager højde for, at alle forældre er forskellige, og derfor har vi et mål om, at de skal mødes således.
Vi har et mål om, at fokus altid er på den fælles indsats omkring barnet, altså hvor vi sammen kan støtte op og guide hinanden i hverdagen, samt at kontakten er positiv og professionel. Partnerskabet skal være frugtbart for barnets trivsel, dannelse, udvikling og læring, og det skal forebygge misforståelser. Personalet har derfor et mål, hele tiden at være nysgerrige på om samarbejdet virker og opfattes som tiltænkt. Derfor har forældresamarbejdet også været emne for vores evalueringskultur i 2022. Desuden har vi en opmærksomhed på at lægge vægt på den nære kontakt i dagligdagsmøderne. Vi forsøger bl.a. i afhentningssituationer, i den udstrækning det er muligt at overlevere børnenes oplevelser gennem dagen ansigt til ansigt. Ligeledes skaber vi, ud over de faste trivselssamtaler, også altid tid til en ekstra trivselssamtale med forældre, som oplever en utryghed eller har behov for en afklaring om barnets gang i Amalieparken.
Da vi har et mål for børnenes læringsmiljø i Amalieparken om, at de oplever en tryghed i relationen mellem deres forældre og deres pædagogiske personale, har personalet et mål om velinformerede forældre. Stuens/teamets aktiviteter og deres kobling til vores pædagogiske læreplan fremlægges derfor i ugentlige beskeder på aula, så forældrene får indsigt i vores daglige praksis. Desuden udsendes månedligt et overordnet nyhedsbrev til alle forældre om husets aktuelle situation, aktiviteter og samarbejde på tværs i hele huset.
Ligeledes har vi i Amalieparken en bestyrelse, bestående af engagerede forældre, som aktivt tager del i udviklingen af de pædagogiske principper med et værdifuldt forældreblik på børnenes hverdag i institutionen. Forældrebestyrelsen er deltagende til arrangementer, som f.eks. jule- og sommerfesten, så medarbejdere kan lægge deres fokus på børnene. Der afholdes årligt forældremøde med valg til bestyrelsen, hvor vi ligeledes prioriterer, at forældrene får en større indsigt i huset som helhed og de enkelte stuer, hvor deres børn er tilknyttet.
Børn i udsatte positioner
I Amalieparken har vi et mål om, at alle børn skal kunne gøre sig erfaringer med at indgå i, høre til og ikke mindst navigere i gensidige forpligtende fællesskaber i vores læringsmiljøer –herunder også lege- og børnefællesskaber.
Personalet har derfor som mål at være opmærksomme på alle børns adfærd i leg og sociale interaktioner. Derfor er vi observerende og opsøgende på at forstå både adfærden og intentionerne for børnene. Vi tager desuden ansvar for, at alle børn, uanset deres position i børnegruppen, har mulighed for, ud fra deres udviklingsniveau, at indgå i børnefællesskabet.
Personalet har desuden som mål at blive opmærksomme på udfordringer for det enkelte udsatte barns læringsmiljøer og få øje på de børn, der ikke af sig selv indgår i lege og aktiviteter og derfor ikke får samme muligheder som resten af børnegruppen. Derfor er målet for personalet at være rollemodeller ved at danne inkluderende læringsmiljøer, der kan rumme alle børn og sikre, at alle børn får en plads i fællesskabet. Eksempelvis arbejder vi med udviklingsprofiler og handleplaner for at sikre en systematisk og praksisnær tilgang til processerne og har to koordinerende pædagoger med stor faglig viden om bl.a. inklusion, der samarbejder tæt med de enkelte stuer i disse processer.
Det er et mål for børnenes læringsmiljø i Amalieparken, at det opleves som et demokratisk fællesskab. Børnene skal se sig selv som en aktiv del af beslutningsprocesser ud fra deres erfaringsniveau og udvikling og det står derfor som et centralt mål for personalet, at sikre deltagelsesmuligheder for alle børn uanset alder, køn, etnicitet, udviklingsniveau og position i fællesskabet. Den tidlige indsats i Amalieparken tager derfor udgangspunkt i at møde børnene anerkendende og inkluderende. Vi tilrettelægger en differentieret pædagogisk indsats, eksempelvis med særlige pædagogiske- og sproglige forløb, så alle børn får erfaringer med at udfolde sig og begå sig i et fællesskab. Vi tilrettelægger endvidere læringsmiljøer for mindre grupper, som oftest inddelt efter alder samt udviklingsniveau. Dermed imødekommer vi, i vores almindelige pædagogiske hverdag, de børn der har brug for tættere guidning og voksenkontakt.
Sammenhæng til børnehaveklassen
Vi har som mål for de ældste børns læringsmiljø, at de i løbet af deres sidste år i børnehaven oplever sig mere klare og trygge til at blive en del af et nyt fællesskab. Derfor har personalet som mål at understøtte et læringsmiljø, der samler maj-gruppen til forskellige aktiviteter fra maj til april måned. Inden sommerferien mødes vi ca. en gang om ugen for at både børn og voksne kan få en fornemmelse for, hvem der er i gruppen. Størrelsen på vores gruppe varierer år for år og derfor er der også forskel på, hvordan vi organiserer os, men som udgangspunkt er arbejdet bygget op omkring ca. 4-5 temauger med emner som bl.a. "Fri for Mobberi", "Kulturugen" og "Kroppen". Derudover mødes gruppen til både ture og aktiviteter på tværs af vores stuer med et primært fokus på at danne relationer med dem, man skal videre i skole med.
Sprogarbejdet og skriftlige før-skole-aktiviteter foregår primært på børnenes egne stuer.
Maj-gruppen deltager i vandtilvænning i svømmehallen på Egholmskolen, benytter sig af Naturskolen Bækkehuset og besøger jævnligt frem mod SFO-start både Egholmskolen og Vallensbæk Skole.
Maj-gruppen har i foråret før SFO-start et tæt samarbejde med skolen personale bestående af både pædagoger og AKT lærer fra begge skoler. På skolerne arbejder AKT lærerne med Adfærd, Kontakt og Trivsel i små forløb tilpasset enkelte elever eller bestemte klassetrin. I børnehaven handler arbejdet om at sikre en god og tryg brobygning med tættere kontakt til skolen. Brobygningsforløbene udvikles i tæt samarbejde med skolerne.
Målet for personalet er at sikre en tryg brobygning mellem børnehave og skole, hvor børnene bliver kendt med dels hvilke kammerater, de skal gå på samme skole med og dels skabe et kendskab til læringsmiljøet på deres kommende skole og de voksne, de kommer til at møde i skolen og på SFO’en.
Vi har gennem året fokus på børnenes sociale relationer, selvhjulpenhed og ansvar for egne ting og hinanden.
Inddragelse af lokalsamfundet
I Amalieparken er vi en del af en større helhed. Vi er en del af en kommune, som fokuserer på nærvær og fællesskab på tværs. Derfor har vi et mål om at skabe læringsmiljøer, hvor børnene oplever sig som en del af den helhed. Målet for personalet er derfor at udnytte de tilbud, som lokalsamfundet stiller til rådighed.
Eksempelvis får vi besøg af ”børnehave- og sprogtanter/onkler” i enkelte af vores børnehavegrupper, som kommer en gang hver anden uge og har nærvær og fordybelse med en lille gruppe børn. Dette generationsmøde understøtter børnenes dannelse og forståelse af menneskelige nuancer. Særligt for de børn, som ikke har nogen bedsteforældre. Vi holder også en gang årligt idrætsdag i kommunen, hvor samtlige børnehavegrupper deltager i en dag fyldt med energi og grov-motoriske udfordringer. Vi bruger idrætscentrets faciliteter til at skabe den plads, der skal til for at så mange børn på en gang kan bruge deres krop.
Læreplanstemaer
Fysisk, psykisk og æstetisk børnemiljø
I Amalieparken har vi som mål at skabe et psykisk børnemiljø, hvor børnene får en fornemmelse af at tilhøre en mindre enhed i det store hus, hvor der er et tydeligt nærvær med de øvrige børn og voksne. Derfor har vi fysisk indrettet os i teams som hver indeholder en vuggestuegruppe og en børnehavegruppe. Hvert team har egen indgang og garderobe for at styrke tilhørsforholdet og for at forbedre mulighederne for, at børnene i en mindre garderobe kan finde ro til fordybelse og bedre muligheder for at hjælpe hinanden, store og små imellem.
Vi har et mål om et sundt fysisk børnemiljø. Derfor er Amalieparken eksempelvis en skofri institution og vi har en bevidst pædagogisk tilgang til håndvask, både når børnene ankommer til institutionen om morgenen og ved spisesituationer. Dette med henblik på at hæve hygiejneniveauet, reducere sygdom og dermed skabe bedre rammer for trivsel og læring hos børnene.
I Amalieparken er vi bevidste om, hvor vigtigt samspillet mellem børn og voksne er for det psykiske børnemiljø. Et mål for personalet er derfor, at samspillet er kendetegnet ved gensidig respekt, tolerance og accept af hinandens forskelligheder. Både i børnehave- og vuggestuegrupperne arbejder vi med Mary Fondens “Fri for Mobberi”-kufferter, der har til hensigt at gøre børnene opmærksom på deres indbyrdes samspil, herunder om børnene i deres sprog og handlinger indbyrdes respekterer hinanden, giver plads til hinanden og hjælper hinanden med at blive bedre venner.
I Amalieparken har vi et mål om et æstetisk børne- og læringsmiljø, og målet for personalet er at gøre stuerne, fællesrummene og udearealerne stimulerende og inspirerende for børnene. Derfor er det f.eks. børnenes egne kreative kreationer, som udsmykker alle disse arealer, men med en faglig bevidsthed om, at udsmykningen skal passe til en given begivenhed, højtid eller temaarbejde. Det psykiske børnemiljø bliver hermed også imødekommet, idet vi arbejder på at reducere den visuelle støj, som for nogle børn kan virke forstyrrende og forvirrende.
Alsidig personlig udvikling
I Amalieparken har vi et mål om tryghed og tilknytning i vores læringsmiljø som fundament for børnenes alsidige personlige udvikling samt deres trivsel, læring, udvikling og dannelse. Målet for personalet er at skabe et læringsmiljø, hvor alle børn kan udvikle sig alsidigt gennem engagement, livsduelighed og gåpåmod, og hvor de får kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.
Derfor har vi som mål for børnenes læringsmiljø, at de på alle tidspunkter af dagen oplever at føle sig trygge nok til at udforske deres omgivelser, både sociale og materielle. Eksempelvis arbejder vi i vores vuggestuegrupper med en primær indkøringsvoksen, forstået som en voksen som i den første periode tager imod barnet, er omkring barnet og giver forældrene et fyldigt referat fra barnets dag. Dette er for at tage ansvar for og sikre en stærk og sund tilknytning til Amalieparken og det pædagogiske personale. Den voksnes kommunikation i læringsmiljøet er omsorgsfuld, og der bruges krop og ord til at skabe et samspil, som fremmer ønsket om en sund tilknytning. Barnet skal mærke en atmosfære af tålmodighed og anerkendelse, hvor barnet bliver mødt med forståelse for dets behov.
Vi har desuden som mål for børnenes læringsmiljø at det ligger op til selvhjulpenhed i alle henseender. Derfor er det et mål for personalet i Amalieparken at skabe rammerne for at børnene tør udfordre sig selv og skabe tid til at børnene udforsker sig selv og deres kunnen f.eks. i situationer hvor de selv skal tage tøj af og på eller spise selvstændigt. Det styrker børnenes selvtillid og selvfølelse at vi giver dem tiden til og muligheden for at prøve selv, anerkender dem både når de lykkedes og ikke lykkedes og opfordre dem til at prøve igen.
Social udvikling
I Amalieparken ved vi, at børnenes sociale udvikling har betydning for deres generelle trivsel, dannelse og læring fremadrettet i livet. Vi har et mål om, at børnenes læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i lege-, kreative og aktive fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer. Personalet har derfor et mål om at skabe læringsmiljøer, der understøtter disse fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource og som bidrager til demokratisk dannelse. Personalet har endvidere et mål om at understøtte et læringsmiljø, hvor børnene udvikler empatiske evner og sociale kompetencer. Dette sker i forskellige børnefællesskaber gennem alle hverdagens situationer, fra konflikthåndtering til overgangssituationer mellem forældre og pædagogisk personale. I Amalieparken tager vi børnenes perspektiver alvorligt ved at lytte til deres intentioner og hjælpe børnene med at se sig selv udefra og andre indefra. Børnene skal føle sig om en del af fællesskabet og føle sig set, mærket og hørt i deres hverdag. Om det er børnenes selvorganiserede lege eller mere voksenstyrede aktiviteter, har børnene krav på medbestemmelse og indflydelse. På vores børnehavestuer arbejder vi eksempelvis aktivt med sproget som en indgang til at se de andre børn indefra. Vi italesætter børnenes følelser over for hinanden i konfliktsituationer og understøtter derved et læringsmiljø, hvor børnene lærer hinandens grænser og selv løbende kan håndtere uoverensstemmelser i hverdagens mange forhandlinger. Børn kan have behov for at ”falde ned”, hvis de oplever voldsomme følelsesudbrud, og vi hjælper børnene ved eventuelt at fjerne dem fra situationer, for bagefter at lytte til begge parter i konflikten.
Desuden arbejder vi i 2023 i hele huset med emnet relations dannelse for børn.
Kommunikation og sprog
Vores sprog er indgangen til at forstå verdens mange nuancer og særheder. I Amalieparken har vi et mål for børnenes læringsmiljø om, at alle hverdagens situationer giver børnene mulighed for at udvikle et sprog, der bidrager til, at de kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden. Læringsmiljøet skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber. Personalet har derfor et mål om at understøtte et læringsmiljø, hvor der leges med sproget og hvor børnenes dannelse tager afsæt i et sprogligt ståsted.
I vores vuggestuer bruges sproget hele dagen igennem til at italesætte børnenes oplevelser, handlinger og følelser. Derfor sættes der ord på alle situationer, lige fra processen i bleskift, til legefællesskabers udvikling og konflikter, og det er indgangen til en rigere hverdag med positive og udviklende interaktioner. Børnene får gennem sproget et stadigt mere nuanceret kendskab til deres person samt udvidet adgang til forhandling og deltagelse i sociale sammenhænge.
Desuden har vi i løbet af 2022 igangsat nogle forskellige sprogforløb på tværs af stuerne. Sprogforløbene varetages af husets sprogpædagog og baseres på de resultater vi får fra børnenes sprogvurderinger. Sprogforløbene skal understøtte stuernes daglige sprogarbejde og booste de børn der har allermest brug for ekstra sproglige input.
Krop, sanser og bevægelse
I Amalieparken har vi et mål om, at vores pædagogiske læringsmiljø understøtter, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
Målet for læringsmiljøet er, at alle børn skal opleve krops- og bevægelsesglæde, både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse. Børns naturlige trang til bevægelse er vores motivation for at skabe rammerne i et læringsmiljø, hvor de kan bruges deres krop og sanser gennem hele dagen. Derfor har personalet et mål om at mærke børnenes behov, alene eller sammen, for at være aktive i deres leg, og forsøge ikke at hæmme dem, men se på muligheden for, at de kan fortsætte legen med respekt for andre i deres umiddelbare nærhed.
I Amalieparken har vi eksempelvis indrettet os med et stort puderum med ribber, puder og klatrevægge, så børn i alle aldre kan bruge deres krop og blive fortrolige med deres krops mulige bevægelser. Amalieparken har ligeledes en stor og fantastisk legeplads, som flittigt bliver brugt både formiddag og eftermiddag, når både børnehave- og vuggestuebørn går ud og mærker, at der er højt til loftet og albuerum til, at alle kan være vilde.
I vores børnehavegrupper stræber vi efter at alle børn kommer ud minimum en gang om dagen, i vores vuggestuegrupper stræber vi efter, at alle børn kommer ud minimum 3 gange ugentligt, så de også kan sanse naturen omkring sig.
Natur, udeliv og science
Verdens forunderlige fænomener optager børn i deres hverdag. I Amalieparken har vi et mål om, at børnenes læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske verden. Læringsmiljøet skal give børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen og give børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling. Læringsmiljøet skal desuden understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed. Vi arbejder i både vuggestue- og børnehavegrupper med madens konsistens, før og efter tilberedning og udforsker den silende regn, som vælter ned over legepladsen og de store vandpytter, vi kan hoppe i. På den måde erfarer og lærer børn om verden ved at sanse og bruge den. Gennem dagen har personalet som mål at understøtte børnenes erfaringer ved at tilbyde forståelsesrammer når børnene, alene eller sammen, oplever naturen og andre spændende fænomener i verden.
I Amalieparken har vi et mål om et læringsmiljø, som understøtter børnene i brugen af digitale medier, f.eks. brugen af iPad. Derfor har personalet et mål om at være bevidste om, hvorfor iPad’en inddrages i børnenes læringsmiljø og hvordan den bedst tages i brug, så den understøtter det formål, vi har. Dette gøres bl.a. ved løbende og kontinuerlig refleksion på stuerne om børnenes udbytte af brugen, samt hvilket perspektiver, som legitimerer brugen af den. Det kan f.eks. være med inklusion eller overgang som mål. Ligeledes kan iPad’en bruges som dokumentationsredskab for børnene og give muligheder for en anderledes oplevelse af verden.
Desuden arbejder vi i hele huset i 2023 med temaet Bæredygtighed i børnehøjde.
Kultur, æstetik og fællesskab
Vi har i Amalieparken et mål for læringsmiljøet om, at alle børn får mulighed for at indgå i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
Derfor har personalet som mål at være opmærksomme på de forskellige værdier og udtryk, der kan eksistere i børnefællesskaberne. Børnene skal hjælpes til at skabe, øve og afprøve værdierne på en hensynsfuld, demokratisk og respektfuld måde. Dette gør vi bl.a. til samlingen om formiddagen, hvor vi har dialoger med børnene om kulturelle emner og værdier. Samlingerne skaber grobund for oplevelsen af forskellighed og mangfoldighed, samt børn og voksnes forskellige baggrunde og forudsætninger.
I Amalieparken har vi ligeledes et mål for børnenes læringsmiljø om, at alle børn skal have mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere. Dette stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed. Det er bl.a. et mål, at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
Derfor har vores personale som mål at skabe læringsmiljøer fyldt med inspiration og materialer, som kan udnyttes kreativt, ofte i forbindelse med kulturelle begivenheder og traditioner, f.eks. påske, halloween og sommerfest. Derfor har vi bl.a. et kreativitetsrum, hvor børnene får mulighed for at udfolde sig kreativt. Desuden samarbejder vi med ARKEN, hvor de 4-årige får mulighed for opleve, mærke og udforske sig selv og forskellige former for kunst.
Desuden er vi et hus med mange traditioner og faste arrangementer i vores årsplan. Derfor byder året både på traditioner omkring fastelavn, påske, halloween og jul ligesom vi samles og inviterer alle familier til at være sammen om blomsterdag, sommerfest, bag for børnetelefonen og julefest.
4. Evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø
I Amalieparken har vi som mål for læringsmiljøet, at det udvikler sig og tilpasser sig omgivelserne og børnenes adfærd, så børnene oplever mest mulig trivsel, dannelse, udvikling og læring. Derfor har personalet som mål systematisk og metodisk at højne kvaliteten af hverdagen gennem faglig evaluering af pædagogikken og de læringsmiljøer, vi tilbyder børnene.
Vores evalueringskultur tager udgangspunkt i Børne- og Socialministeriets publikation “Kort om evaluerende pædagogisk praksis”, samt et samarbejde med konsulentvirksomheden UGLA-Insights, der via undring, målsætning, dokumentering og analysering har det mål at sætte en retning for den fremtidige praksis. Det er et mål for personalet at udvikle en løbende selvkritisk og reflekteret tilgang til den pædagogiske praksis. En proces, hvor personalet får øje på praksis, tænker over den og ser mulighederne for at justere på den og dermed bidrage til at udvikle, ændre og forbedre praksis.
Samtid har det været vigtigt for os, at det er det pædagogiske grundlag, der udgør fundamentet for det pædagogiske arbejde i Amalieparken. Gennem løbende dokumentation skal vi derfor forholde os til dette og finde hinanden i en fælles forståelse af, hvordan de enkelte elementer lever i vores institution. Det pædagogiske grundlag giver os en retning, der gør det muligt at udvikle en kultur, hvor den pædagogiske faglighed opkvalificeres.
Rent praktisk benytter vi vores månedlige team-stuemøder på at facilitere evalueringsprocessen. Med ca. 3 måneders intervaller introduceres et nyt element fra det pædagogiske grundlag, og herefter bliver der skabt rum for fastsættelse af mål og efterfølgende tid til undring, dokumentering og analyse. Dette for at blive klogere på vores praksis, skabe faglige refleksioner og diskussioner og forhåbentlig gøre personalet i stand til at justere og optimere det pædagogiske arbejde og institutionens læringsmiljø.
I de sidste par år har vi arbejdet med emnerne;
- Mad og måltidskultur
- Læring og læringsmiljøer
- Leg
- Dannelse
- Forældresamarbejde
5. Evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan
Vi har som mål, at læreplanen bliver et dynamisk redskab, som beskriver hvordan vi arbejder med det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Derfor vil personalet hvert andet år blive inddraget i evalueringen af læreplanen for at kaste lys på om vi fortsat gør som vi skriver og sikre at læreplanen er opdateret til vores daglige pædagogiske arbejde.
Vi benytter vores pædagogiske møder til at evaluere læreplanen og sætte fokus på de resultater vi har opnået ved at arbejde med læreplanen, vores læringsmiljøer og vores evalueringskultur. Dette sikrer, at såvel gamle som nye personaler får opmærksomhed på og kendskab til både læreplanen og retningen for Amalieparkens pædagogiske arbejde.